16 Ekim 2008 Perşembe

KARA AVCILIĞI KANUN TASARISI

KARA AVCILIĞI KANUN TASARISI
TBMM Tarım Orman ve Köyişleri Komisyonu Başkanlığına
ANKARA

Yıllardır tozlu raflarda bekleyen ve zaman zaman su yüzüne çıkartılan Kara Avcılığı Kanun Tasarısı bu günlerde yeniden gündeme gelmiştir. Avcılık adına sevindirici olmakla birlikte tasarıdaki bazı maddelerin uygulamada yaratacağı sıkıntılardan endişe duyuyoruz.
Aşağıda tasarının orijinal metni ile biz avcıların konu hakkındaki görüşlerini gerekçeleriyle birlikte ilgili madde altında bulabilirsiniz.
Bu görüşler yıllardır av dünyasında olan ve avcılığı fiilen yaşayan yüzlerce avcının fikirlerinden derlenerek hazırlanmıştır. Amacımız hazırlanan tasarıya tamamıyla karşı çıkmak değil uygulamada doğacak aksaklıklara ve yoruma açık hükümlere ışık tutmaktır.
Unutulmamalıdır ki kaçak ve kanunsuz yapılan avcılığın karşısına ilk çıkan onlarla mücadele etmeye çalışan yine avcılardır.
Bu nedenle yasa koyucu olan sizlerin avcı-devlet yakınlaşmasında ilk adımı atacağınıza ve avcıların sesine kulak vereceğinize inanıyoruz.

Madde 1 (Orijinal metin) - Bu Kanunun amacı; av ve yaban hayvanlarının tabii yaşama ortamları ile birlikte korunmalarını, geliştirilmelerini, avlanmalarının kontrol altına alınmasını, avcılığın düzenlenmesini, av kaynaklarının milli ekonomi açısından faydalı olacak şekilde değerlendirilmesini, ve ilgili kamu ve özel hukuk tüzel kişileri ile işbirliğini sağlamaktır.
Madde hakkındaki düşüncelerimiz; Bu maddenin içerisine avcıların ve av ve yaban hayatı denetleyicilerinin eğitilmesi zorunluluğunun eklenmesi gerekmektedir. Milli Parklar Av ve Yaban Hayatı Genel Müdürlüğü personelinin bu eğitimi almış olması zorunluluğu da kanunla getirilmelidir. Bu amaçla Orman veya ziraat fakultelerinde konuyla ilgili derslerin okutulması yanında ayrıca avcılıkla ilgili yüksekokulların açılılarak mezun edilenlerin bu alanlarda istihdam edilmesi avcılığın geleceği açısından şarttır. Ayrıca Orta öğretim ve jandarma kışlalarında avcılık ile yaban hayat konusunda eğitim verilmesi bu doğal hazinelerin korunmasına büyük ölçüde katkı sağlıyacaktır.
Madde 2-
t) Avlanmak (orijinal metin) ; Avlaklarda tüfek ve/veya köpekle dolaşmayı, her türlü yöntemle avlanmayı, tuzak, kapan v.b. kurmayı, zehir atmayı, avlanma eylemine başlamayı, av vurmaya çalışmayı,
Madde hakkındaki düşüncelerimiz; t) Avlanmak; "Avlaklarda tüfek ve/veya köpekle dolaşmayı, kanunda belirtilen usul ve şartlara göre avlanmayı, tuzak, kapan v.b. kurmayı, avlanma eylemine başlamayı, av vurmaya çalışmayı" şeklinde değiştirilmesi

u) Avlamak (orijinal metin) ; Bir hayvanı çeşitli usuller kullanarak ele geçirmeyi, yaralamayı veya öldürmeyi,
Madde hakkındaki düşüncelerimiz ; u) Avlamak; Bir hayvanı avlanma esaslarına göre ele geçirmeyi, yaralamayı veya öldürmeyi,

z1) Avcı(orijinal metin) ; Avcılık belgesine sahip olan kişiyi,
Madde hakkındaki düşüncelerimiz. ; z1) Avcı : avcılık belgesindeki kurallara uyarak avlanan ve kendisine bu konuda silah ruhsatı ile avlanma belgesi verilen kişidir
z5) Av Sezonu (orijinal metin); Merkez Av Komisyonu tarafından av hayvanı türlerine göre tesbit edilen avlanma süresini,
Madde hakkındaki düşüncelerimiz; Av sezonu: Av sezonu ve Avlanma Dönemi olarak ikiye ayrılmalıdır. Bunun yanında sezon açılışları bölgelerin coğrafi ve iklim koşullarına göre belirlenmelidir. Türkiyenin her tarafında tek bir tarihle avın açılıp kapanması yaban hayatın yok edilmesine davetiye çıkarmaktan başka bir şey değildir.
Madde 6 (orijinal metin); Avlanma; ancak avcılık belgesi ve avlanma izni almak şartıyla avda kullanımına yasalarla izin verilen av silahı ve gereçleri ile avlanma planlarına göre yapılır.
Av türlerine göre kullanılacak av silah ve tüfeklerinin çeşitleri ile ok, kapan, tuzak ve av için eğitilmiş hayvanlar vasıtası ile avlanma esasları ve avlanma gayesi dışında mücadele kapsamında, avlaklarda avcılık belgesi ve avlanma izni olmadan silah taşıma veya köpek bulundurma esasları Merkez Av Komisyonunca tespit edilir. Bu esaslara aykırı şekilde avlanmak yasaktır.
Madde hakkındaki düşüncelerimiz; Eğitim amaçlı köpek gezdirmenin bu yasa kapsamında suç sayılmaması için bir düzenleme yapılması gerekiyor.

Madde 9 (orijinal metin); Av ve Yaban hayatı Yönetimi planları ve yıllık avlanma düzenine göre yapılacak avlanmalar için, büyük ve küçük av hayvanlarının türleri, sayıları ve av türü itibariyle ayrıca alınacak avlanma ücretleri Bakanlıkça tespit edilir. Avlanma ücretleri, Genel Müdürlükçe tahsil edilir ve Döner Sermaye İşletmesine yatırılır.
Üretici tarafından ateşli, ateşsiz, yivli, yivsiz av spor silahları ile mermi, fişek, barut, saçma, çekirdek, kapsül ve kovanların ilk satışında satış bedelinin % 5'i; bu malzemelerin ithal edilmesi halinde ise ithalatçı tarafından FOB bedelinin ve avcılık sigorta priminin % 10'u, Döner Sermaye İşletmesine takip eden ayın son gününe kadar yatırılır. Bu ödemelerle ilgili olarak düzenlenecek Katılım Payı Cetvelleri aynı süre içinde Bakanlığa gönderilir.
Tahsil edilen av tüfek ve silah ruhsatı harçlarının % 30 u Döner Sermaye İşletmesine yatırılır.
Madde hakkındaki düşüncelerimiz; Bu maddede ithal malzemeden FOB üzerinden % 10 ücret alınmasını ön görüyor ki bu her türlü ithal malzeme, fişek ve silahın ürün çeşidine göre satış fiyatında % 20 ila % 40 arasında artış öngörüyor. Zatenn yerli sanayiiye göre fiyatlar yüksek oldugundan ciddi bir fiyat farkı yaratacaktır.
Bu nedenle bu maddenin FOB fiyatı üzerinden % 1 olarak değiştirilmesi durumunda ancak satış fiyatına % 5 olarar yansıyacaktır.

Madde 11 (orijinal metin); Bakanlık, av ve yaban hayvanlarının korunması, geliştirilmesi ve Av ve Yaban Hayatı Yönetimi, avlakların kurulması, bakımı, işletilmesi ve avlanmaların kontrol altına alınması, üretme istasyonları, koruma ve geliştirme sahaları, yaban hayatı koruma sahaları kurulması, avcıların eğitilmesi, avcılığın ve av turizminin geliştirilmesi için Döner Sermaye İşletmesinde bu Kanun uyarınca toplanan gelirin tamamını kullanır.
Av ve yaban hayatı koruma ve kontrol çalışmalarında görevlendirilen memurlara, ağustos-şubat döneminde her ay en yüksek Devlet memuru gösterge rakamının (ek gösterge dahil) bütçe kanunlarında Devlet memurları maaşı için belirlenen katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarın % 50 sini geçmemek üzere döner sermaye bütçesinden Av ve Yaban Hayatı Koruma Tazminatı ayrıca ödenir. Bu tazminat damga vergisi dışında vergi ve kesintiye tabi değildir. Ödemelerde aylıklara ilişkin hükümler uygulanır.
Madde hakkındaki düşüncelerimiz; Döner sermaye işletmesi sağlanan geliri hangi alanlarda ve ne kadar kullanıldığına dair detaylı açıklamayı her yıl belirli tarihlerde kamuoyuna duyurmalıdır.

Madde 14 (orijinal metin)- Avcılık belgesi, Türk vatandaşlarına bir defaya mahsus olmak üzere verilir ve beş yılda bir vize edilir. Avcılık belgesi alacak olanlar yeterlik sınavına tabi tutulurlar. Yeterlik sınavı ve diğer işlemlere ait usul ve esaslar Bakanlıkça düzenlenir. Yurdumuzda ikamet eden yabancı uyruklulara avcılık belgesi verilmesinde mütekabiliyet esası aranır. Avcı turistlere ise "Geçici Avcılık Belgesi" verilir. Avcılık belgelerinin verilişinde ve vizesinde, Harçlar Kanunu'na göre harç alınır. Alınan harçların %30'u döner sermaye işletmesine yatırılır. Avcılık belgelerine ait iş ve işlemler Bakanlıkça yürütülür.
Bu maddede öngörülen avcılık belgeleri olmadan avlanmak yasaktır.
Avcılık belgeleri ile birlikte 2521 sayılı Kanun hükümlerine göre alınması gereken yivsiz tüfek sahipliği belgesi olmadan tüfekle avlanmak yasaktır.
Madde hakkındaki düşüncelerimiz; Avcılık belgesinin vizeye tabi tutulması, sadece mali saikle hareket edildiğini göstermektedir. Avcılık belgesinin tüfek ruhsatından ayırılması ile zaten avcılığa has bilgilere haiz kimselerin bu belgeyi almaya ve taşımaya hak kazandığı belgelenmektedir. Bu bakımdan bu belgenin ancak kayıp ve yenileme durumlarında tekrar onaya tabi tutulması, bunun dışında geçerliliğini sürdürmesi hem akıl , hem de hukukun gereği olmalıdır.

Avlanma İzni
Madde 15 (orijinal metin)- Avcılık belgesi sahibi avcılar, avlanmak istedikleri av yılına ait avlanma izin ücretini Döner Sermaye İşletmesine yatırmak suretiyle avlanma izni almak zorundadırlar. Avlanma izin ücreti, hayvan gruplarına ve avcılık belgesi çeşitlerine göre Bakanlıkça tespit edilir.
Avlanma izni, bir av yılı içindir. Avlaklarda, avcılık belgesi ve av hayvanı gruplarına uygun olarak alınmış avlanma izni olmadan avlanmak yasaktır.
Özel avlaklarda üretilip salınan türlerin avlaması için izin, avlak sahibi veya işletenlerce verilir ve karşılığı ücret bu yerlere ödenir.Bu ücretin %10'u Döner Sermaye İşletmesine yatırılır.
Avlanma izni ücretlerinin tahsili ve Döner Sermaye İşletmesine yatırılması ile ilgili esaslar Bakanlıkça tespit edilir.
Madde hakkındaki düşüncelerimiz; Av izinleri için belirli bir tarih sınırı olmamalı ve avcı cezaya maruz kalmadan istediği tarihte harcını ödeyerek avlanma iznini alabilmelidir.

Madde 21 (orijinal metin)- Avcılığın kontrolü, av hayvanlarının korunması ve av suçlarının takibi ve özel üretim çiftliklerinin denetimi Bakanlıkça ve Orman Genel Müdürlüğü'nce yapılır. Polis ve Jandarmanın Yetki ve Selahiyet Kanunu'ndan doğan suça el koyma yetkileri saklıdır.
Suçları takiple görevli olan Orman Memurları ve Av Koruma Memurları,saha bekçileribu Kanunda belirtilen yasaklara aykırı hareket edenleri avlanmadan men'e, haklarında suç zaptı düzenlemeye ve suçta kullanılan silah, alet ve av vasıtaları ile canlı cansız av hayvanlarını, av hayvanlarının avında ve naklinde kullanılan vasıtaları kime ait olursa olsun zapt etmeye ve bu amaçla yakalamaya görevli ve yetkilidir. Yakalanan şahıs gerekli tutanaklar düzenlendikten sonra derhal serbest bırakılır. Görevli memurların bulunmadığı yerlerde, kır ve köy bekçileri ile köy muhtarları da aynı yetkiyi haizdir.
Zapt edilen suç aleti silahlar en yakın Orman İdaresine teslim edilir. Bu silahlar soruşturma evrakı ile birlikte mahalli Cumhuriyet Savcılığına intikal ettirilir. Zapt edilen diğer canlı,cansız av hayvanları ile suç alet ve vasıtaları, vazifeli memurlarca muhafaza edilmek üzere orman idaresine, orman idaresi olmayan yerlerde suç mahalline en yakın belediye, köy muhtarı, köy ihtiyar heyeti üyelerinden birine yediemin senedi karşılığında teslim olunur. Belediye veya köy yetkililerine teslim olunan canlı cansız av hayvanları ile suç alet ve vasıtaları en kısa zamanda Orman İdaresine, idarece naklolunur. Bunlardan muhafazası imkansız, müşkül ve masraflı bulunanlar Cumhuriyet Savcılığına bildirilerek herhangi bir mahkeme kararına gerek olmaksızın,Ülkemizin uluslar arası sözleşmelerdeki taahhütlerini dikkate almak kaydıyla Bakanlıkça veya Orman Genel Müdürlüğü'nce bekletilmeksizin satılır.
Satışa ait esas ve usuller Bakanlıkça tespit edilir. Zaptedilen diğer suç aleti ve vasıtalar hakkında 6831 Sayılı Orman Kanununun 84 üncü maddesi hükümlerine göre işlem yapılır. Canlı av hayvanları Bakanlıkça değerlendirilir.
Satış bedellerinin tamamı, yapılan her türlü masraflar düşüldükten sonra emanet olarak Döner Sermaye İşletmesine yatırılır. Durum ilgili mahkemeye bildirilir.
Bakanlıkça belirlenecek kişilere Fahri Av Müfettişliği görev ve ünvanı verilebilir. Fahri Av Müfettişlerinin seçimi, görev ve yetkileri ile çalışma esas ve usulleri Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Avcılar talep halinde orman memurlarına, av koruma memurlarına, saha bekçilerine, polis ve jandarma ile köy, kır bekçilerine, köy muhtarı ve ihtiyar heyetine avlanma belge ve izinleri ile avladıkları hayvanları ibraz etmek zorundadırlar. Suçların ihbarında ve talep halinde takibinde, polis ve jandarma ile köy ve kır bekçileri, köy muhtarı ve ihtiyar heyeti üyeleri orman memurlarına av koruma memurlarına ve saha bekçilerine yardıma mecburdurlar.
Orman memurları, av koruma memurları ve saha bekçilerinden; Bakanlıkça lüzum görülecek olanlara, Bakanlar Kurulunca belirlenecek silahlar demirbaş olarak verilir. Orman memurları,av koruma memurları ve saha bekçileri bu Kanunda kendilerine verilen görevlerini ifa sırasında silahlarını 6831 Sayılı Orman Kanunu'nun 78 inci maddesi'nde belirtilen hallerde kullanabilirler.
Av koruma memurları görevlerini yaparken, ilgili Bakanlıkların görüşü alınarak, rengi ve biçimi Bakanlıkça tespit edilen resmi kıyafet giymek mecburiyetindedirler. Resmi kıyafetler, silah, telsiz ve diğer teçhizat ile araç ve gereçler Devletçe verilir. Av koruma memurlarının atama ve özlük hakları 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre düzenlenir.

Madde hakkındaki düşüncelerimiz; Av izinleri için belirli bir tarih sınırı olmamalı ve avcı cezaya maruz kalmadan istediği tarihte harcını ödeyerek avlanma iznini alabilmelidir.
El konulan malzeme veya ekipmanların muhafazasının imkansız olmasına veya müşkil ve masraflı olmasına hangi kriterlere göre karar verilecektir. Suistimale açık olan bu maddenin "bilirkişi raporu ve Mahkeme kararıyla Ülkemizin uluslar arası sözleşmelerdeki taahhütlerini dikkate almak kaydıyla Bakanlıkça veya Orman Genel Müdürlüğü'nce satılır." şeklinde değiştirilmesi şarttır.
Tüm suçları ayırmadan aynı ceza ile karşılamak, cezanın oranlı olması ve caydırıcı olması gereğine aykırı düşmekte, aynı zamanda müsadere de cezanın eşitliği ilkesini çiğnemektedir.
Müsadere yaptırımı kanun tasarısından çıkartılmalıdır. Ancak usulune aykırı yöntemlerle yapılan avcılıkta bu yöntemin kullanılmasına yarayan araç ve gereçlerin müsaderesi ve her türlü kaçak avcılıkta av hayvanlarının müsaderesi uygulanmalıdır. Kaza yaparak insan ölümüne sebebiyet verenlerin dahi aracı alınmazken, yanlışlığa kurban gidecek bir çok avcımızın mülkiyet hakkına halel getirilmemelidir. Koy muhtarı ve kır bekcisinin yetkileride suc duyurusunda bulunma ile sınırlı olmalıdır.


Yabancılarla ilgili Yasaklara Uymama
Madde 27 (orijinal metin)- - Av turizmi izin belgesi almadan av turu, foto-film çekimleri ile av ve yaban hayvanları gözlem turları yaptıran veya yabancıların avlanmasına aracılık eden kuruluş ve acenteleri ile geçici avcılık belgesinde kayıtlı türler ve yerler dışında avlanan yabancı uyruklu kişilere, 5.000.000.000 TL. para cezası verilir.
Madde hakkındaki düşüncelerimiz Madde 27 - Av turizmi izin belgesi almadan av turu, foto-film çekimleri ile av ve yaban hayvanları gözlem turları yaptıran veya yabancıların avlanmasına aracılık eden kuruluş ve acenteleri ile geçici avcılık belgesinde kayıtlı türler ve yerler dışında avlanan yabancı uyruklu kişiler ile bunlara yardım ve yataklık edenlere, 5.000.000.000 TL. para cezası verilir.

Avdan Men Etme , Müsadere ve Tazminat
Madde 30 (orijinal metin)- - Bu Kanunla yasak edilen fiilleri işleyenler derhal avdan men edilir, bunların suçta kullandıkları suç vasıtaları, suç aletleri ve suça konu hayvanların naklinde kullanılan vasıtalar kime ait olursa olsun idarece zapt ve yetkili sulh ceza mahkemesince müsadere edilir. Canlı ve cansız av hayvanları da müsadere olunur. Canlı olanlar uygun yaşama ortamlarına bırakılırlar.
Müsadere edilen silahlar hakkında 2521 sayılı Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler, Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına Dair Kanun ile 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar Hakkında Kanun hükümleri saklıdır. Suç aletleri, suç vasıtaları ve suça konu hayvanların naklinde kullanılan vasıtalar ile cansız av hayvanları Orman İdaresince satılarak ücreti Döner Sermaye İşletmesine gelir kaydedilir. 21 inci madde gereğince zapt edilerek satılan ve emanete alınan bedeller ise müsadere kararının kesinleşmesine müteakip Döner Sermaye İşletmesine gelir kaydedilir.
Bu kanun hükümlerine aykırı olarak avlanan, öldürülen veya yaralanan hayvanların Bakanlıkça tespit edilen değerinin beş misli fazlasıyla tahsiline mahkemece karar verilerek bundan elde edilecek tutar Döner Sermaye İşletmesine gelir kaydedilir.
Madde hakkındaki düşüncelerimiz Bu madde kapsamındaki suçlar avlanma ve nakli olarak değerlendirilmelidir. Avlanma ile ilgili suçların tespitinde yetikili kişilerin suçüstü yakalaması esas olmalıdır. Suçüstü yapılarak tespit edilen ve avlanma fiilinde direkt olarak kullanılan tüm araç ve gereçler suça katılmış sayılabilir.
Ancak nakil vasıtalarının ava hangi derecede katıldığı ve bir fiil avda kullanıldığının tespiti suçüstü yapılmadığı sürece her zaman yoruma ve suistimale açıktır. Bu nedenle avların taşınmasında suç teşkil eden araçların müsaderesi ancak araç av esnasında yakalanırsa yapılabilir. Gece far avında kullanılırken yakalanan jip traktor gölde ördek avında kullanıldıgı tespit edilen surat teknesi ve benzeri suca yardımcı araclara el konulmalı ama avlaklara gidilip gelinen araclara boyle bir islem yapılmamalıdır.
Kaçak avlanan bir kişinin otostop yoluyla bindiği bir araçta yakalanması durumunda bu kanun hangi haklı gerekçeyle işletilecektir. Tamamıyla insanlık adına aracına kabul ettiği bu kişinin kaçak avcı olduğunu bilmesine imkan olmadığı gibi bilgisi dahilinde olmadan içine düştüğü bu ortam nedeniyle aracına el konulması demokrasi kurallarına da aykırıdır.
Kanun tasarısı genelde koruma ve geliştirme amaçlı olduğu yazılmasına karşın, avcıların cezalandırılmasına ilişkin bir mahiyet almaktadır. Suç ve cezanın oranlı olması gereği, cezanın öğretici olmasının yanısıra, doğal hayata da katkı sağlaması gerektiği dikkate alınmalıdır.

Geçici madde 1 (orijinal metin)- Önceki mevzuata göre alınmış olan av teskereleri süresinin sonuna kadar geçerlidir.
Madde hakkındaki düşüncelerimiz "Önceki mevzuata göre alınmış av tezkereleri, yetkililerce ücret mukabilinde Avcılık Belgesi ile değiştirilir." şeklinde düzeltilmelidir.

Hiç yorum yok: